Polityka włączenia SIPE
Polityka włączenia w działaniach naszego młodzieżowego think tanku ma na celu promowanie równości i różnorodności, zapewniając, że wszystkie młode osoby, niezależnie od ich pochodzenia, mają równy dostęp do możliwości i korzyści, które oferujemy. Polityka ta powstała zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wdrażania strategii na rzecz włączenia społecznego i różnorodności w ramach programów Erasmus+ i „Europejski Korpus Solidarności”.
Włączenie społeczne jest procesem, w którym dążymy do zapewnienia równego dostępu do naszych działań badawczych, analitycznych i edukacyjnych. Jesteśmy zaangażowani w tworzenie środowiska, które akceptuje i szanuje różnorodność społeczną i kulturową, a także stara się aktywnie włączać do naszych działań wszystkich członków i członkinie.
Nasza Polityka włączenia ma także na celu wyrównywanie szans poprzez tworzenie dostępu do informacji, szkoleń i możliwości wpływania na politykę publiczną. Szczególny nacisk kładziemy na aktywizację młodych osób, których aktywność jest poniżej przeciętnej i które mogą napotkać przeszkody na drodze do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie.
Wszyscy członkowie i członkinie, niezależnie od pełnionej roli, są zobowiązani do przestrzegania zasad włączenia, zgodnie z tą Polityką. Zarząd jest odpowiedzialny za ogólne zarządzanie i monitorowanie zgodności działań think tanku z Polityką włączenia.
1. Osoby z mniejszymi szansami
2. Koordynator/Koordynatorka Włączenia
3. Mechanizmy służące wspieraniu włączenia
4. Użycie języka neutralnego pod względem płci
5. Rozstrzyganie przypadków dyskryminacji
1. Osoby z mniejszymi szansami
Młode osoby z mniejszymi szansami to osoby do 35. roku życia, które z różnych powodów: przeszkód ekonomicznych, społecznych, kulturowych, geograficznych czy zdrowotnych, pochodzenia ze środowiska migracyjnego, niepełnosprawności, trudności w nauce czy innych czynników prowadzących do dyskryminacji, napotykają na bariery. Te bariery mogą utrudniać im dostęp do edukacji, rozwoju zawodowego czy osobistego. Stawiają je w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do ich rówieśników i rówieśniczek, szczególnie jeśli chodzi o uczestnictwo w projektach młodzieżowych czy systemach kształcenia.
Właśnie dlatego tak ważne jest, aby osoby z mniejszymi szansami były aktywne w think tankach młodzieżowych. Ich doświadczenia i perspektywy są kluczowe dla tworzenia przyszłych strategii i analiz, które uwzględnią i odpowiadzą na ich potrzeby i wyzwania. Sytuacje osób z mniejszymi szansami są złożone i zależne od różnych czynników.
Naszym zadaniem jest ocenić każdą taką sytuację, dbając o to, aby zasady i procedury naszego think tanku były zrozumiałe i dostępne dla każdego członka i członkini, beneficjenta i beneficjentki.
2. Koordynator/Koordynatorka Włączenia
- Koordynator/Koordynatorka Włączenia powołuje i odwołuje Zarząd naszego think tanku. Ta osoba ma za zadanie nadzorować, koordynować i wspierać działania naszego think tanku związane z włączeniem i różnorodnością.
- Kadencję ustala Zarząd. W przypadku braku ustalenia kadencji jest ona bezterminowa. W przypadku niepowołania Koordynatora/Koordynatorki Włączenia, Zarząd wykonuje te obowiązki będąc zobligowanym do niezwłocznego powołania tej osoby.
- Koordynator/Koordynatorka Włączenia ma prawo do wglądu we wszystkie dokumenty dotyczące osób z mniejszymi szansami oraz udziału we wszystkich pracach organów think tanku dotyczących włączenia.
- Koordynator/Koordynatorka Włączenia ma prawo zgłaszać swoje uwagi do prac członków i członkiń think tanku. Jeżeli jej/jego uwagi nie zostaną uwzględnione, jest zobowiązana do powiadomienia Zarządu.
- Koordynator/Koordynatorka Włączenia jest odpowiedzialna za monitorowanie i ocenę skuteczności Polityki włączenia, a także regularny przegląd procedur i praktyk, aby zapewnić, że są one zgodne z zasadami włączenia.
- Koordynator/Koordynatorka Włączenia oferuje szkolenia, poradnictwo i wsparcie dla członków i członkiń think tanku, aby pomóc im zrozumieć i stosować Politykę włączenia.
3. Mechanizmy służące wspieraniu włączenia
1. Szkolenia
- Zarząd naszego think tanku zobowiązany jest do oferowania szkoleń z zakresu włączenia, co najmniej raz w roku.
- Szkolenia są dostępne dla wszystkich członków i członkiń.
- Format tych szkoleń powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości osób uczestniczących.
2. Wsparcie indywidualne
- Każda osoba, która jest zidentyfikowana jako osoba z mniejszymi szansami, ma prawo do indywidualnego wsparcia. Celem takiego wsparcia jest pomoc w przezwyciężeniu barier i umożliwienie pełnego udziału w działaniach think tanku.
- Wsparcie może przyjmować różne formy, w zależności od potrzeb jednostki. Może obejmować: doradztwo, pomoc w dostępie do zasobów, indywidualnej pracy z mentorem lub mentorką, wzmocnionej opieki mentorskiej, specjalistycznej pomocy technicznej, tłumaczeń, dostosowań edukacyjnych, a także pomocy w nawigacji po systemie zasobów naszej organizacji i zasobów zewnętrznych.
3. Zasada dostępności (fizycznej i cyfrowej)
- Nasz młodzieżowy think tank dąży do zapewnienia dostępności fizycznej dla wszystkich osób biorących udział w jego działaniach.
- Wszystkie miejsca spotkań, wydarzeń, szkoleń, biura i inne pomieszczenia, które są wykorzystywane przez naszą organizację, powinny być dostosowane do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
- Dążymy również do pełnej dostępności cyfrowej dla wszystkich osób biorących udział w naszych działaniach. Wszystkie nasze materiały edukacyjne są udostępniane na możliwie najbardziej otwartej licencji, gwarantującej bezpłatny dostęp dla wszystkich, przy zachowaniu wymogu uznania autorstwa. W zależności od charakteru materiałów, możemy wprowadzić ograniczenia, takie jak zakaz kompilacji, aby zapewnić spójność i integralność treści.
- W uzasadnionych przypadkach, takich jak ochrona praw autorskich osób trzecich lub konieczność ochrony wrażliwych informacji, możemy zadecydować o wprowadzeniu pewnych ograniczeń w dostępie do określonych materiałów. Takie decyzje będą podejmowane z pełną transparentnością i odpowiednio uzasadnione.
4. Równość szans i różnorodność
Wdrażamy cztery zasady na rzecz równości:
- Zasada otwartości. Członkostwo w naszym think tanku jest dostępne i otwarte dla wszystkich, niezależnie od płci, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, pochodzenia etnicznego, wyznania, niepełnosprawności, stanu zdrowia, statusu społeczno-ekonomicznego lub jakiejkolwiek innej cechy.
- Zasada przeciwdziałania dyskryminacji. Uznajemy i szanujemy różnorodność i zobowiązujemy się do walki z wszelkimi formami dyskryminacji.
- Zasada promowania różnorodności. Promujemy różnorodność we wszystkich naszych działaniach i projektach. W szczególności w swojej komunikacji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej.
- Zasada różnorodnych zespołów. Dążymy do tworzenia zespołów, które odzwierciedlają różnorodność społeczną. W tym celu zachęcamy do członkostwa osoby z różnych środowisk i z różnymi doświadczeniami.
5. Włączenie w procesy decyzyjne
W zarządzaniu think tankiem obowiązują cztery podstawowe zasady:
- Zasada partycypacji. Zobowiązujemy się do aktywnego włączania wszystkich członków i członkinie w proces decyzyjny. Każdy powinien mieć możliwość wpływania na treść i kształt realizowanych działań.
- Zasada konsultowania. Przeprowadzane są regularne konsultacje z członkami i członkiniami, aby poznać potrzeby, oczekiwania i opinie na temat planowanych i realizowanych działań.
- Zasada poszanowania odmiennego zdania. Szanujemy różne opinie i perspektywy w ramach naszego procesu decyzyjnego. Promujemy konstruktywną debatę i wymianę myśli jako wartościowe elementy tego procesu.
- Zasada transparentności decyzji. Dążymy do przejrzystości w naszym procesie decyzyjnym, jasno komunikując, jakie decyzje zostały podjęte, kto je podjął i dlaczego. Ta przejrzystość jest kluczowa dla zaufania i włączenia.
6. Zasada zrozumiałej komunikacji
- Stosujemy zasadę prostoty komunikacji. Dążymy do użycia języka, który jest łatwy do zrozumienia, unikając niepotrzebnego żargonu, skomplikowanych terminów i biurokracji.
- Wszystkie nasze informacje są prezentowane w sposób zrozumiały dla jak najszerszego grona odbiorców, uwzględniając różne poziomy umiejętności językowych i edukacji.
- W przypadku materiałów międzynarodowych, gdzie to możliwe, oferujemy tłumaczenia.
- W miarę możliwości, korzystamy z komunikacji wizualnej i multimedialnej, która może być łatwiejsza do zrozumienia dla niektórych odbiorców.
7. Wspieranie zdrowia psychicznego
- Zarząd i Koordynator/ka Włączenia są odpowiedzialni za identyfikowanie i wspieranie członków i członkiń, którzy mogą doświadczać trudności emocjonalnych lub psychicznych. W razie potrzeby mogą skierować takie osoby do profesjonalnego wsparcia.
- Informacje na temat zdrowia psychicznego naszych członków i członkiń są traktowane jako dane osobowe o charakterze wrażliwym i są chronione zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Dążymy do promowania świadomości na temat zdrowia psychicznego.
- Wszystkie nasze działania przeciwdziałają stygmatyzacji związanej z problemami zdrowia psychicznego.
8. Ocena i przekazywanie informacji zwrotnych
- Proces oceny czyli ewaluacji jest kluczowym elementem Polityki włączenia. Umożliwia identyfikację obszarów wymagających poprawy, monitorowanie postępów oraz ocenę skuteczności podejmowanych działań.
- Zarząd i Koordynator/ka Włączenia są odpowiedzialni za regularne ocenianie efektywności i zgodności naszych działań z Polityką włączenia.
- Opinie powinny być gromadzone w sposób umożliwiający anonimowość i swobodę wyrażania myśli i uczuć.
4. Użycie języka neutralnego pod względem płci
- Zasada formy bezosobowej. Gdziekolwiek jest to możliwe, używamy formy bezosobowej, która jest neutralna pod względem płci. Na przykład, zamiast używać terminu „uczestnik”, zalecamy użycie terminu „osoba uczestnicząca”.
- Zasada formy męsko-żeńskiej. W sytuacjach, gdy nie jest możliwe użycie formy bezosobowej, używamy formy męsko-żeńskiej. Na przykład, zamiast „wolontariusz”, zalecamy użycie formy „wolontariusz/ka”.
- Zasada poszanowania wyboru osób transpłciowych i niebinarnych do używania preferowanych przez nich zaimków (tj.on, ona, ono).
- W przypadku jakichkolwiek niejasności lub konfliktów związanych z użyciem form gramatycznych neutralnych pod względem płci, decyzję podejmuje Koordynator/ka Włączenia.
- Zarząd jest odpowiedzialny za zapoznanie wszystkich członków i członkiń z tymi zasadami i za zapewnienie, że są one stosowane we wszystkich aspektach pracy think tanku.
- Koordynator/ka Włączenia jest odpowiedzialny/a za monitorowanie stosowania tych zasad oraz wsparcia dla członków i członkiń kadry.
- Koordynator/ka Włączenia jest punktem kontaktowym dla wszelkich pytań lub problemów związanych z użyciem języka neutralnego pod względem płci.
5. Rozstrzyganie przypadków dyskryminacji
1. Procedury rozstrzygania przypadków dyskryminacji
- W przypadku wystąpienia przejawów dyskryminacji, decyzje są podejmowane przez Koordynatora/kę Włączenia.
- Wszystkie strony mają prawo do przejrzystego procesu decyzyjnego, w tym prawo do zapoznania się z decyzją i jej uzasadnieniem.
- Proces decyzyjny może obejmować zawiadomienie rodziców lub opiekunów prawnych osób niepełnoletnich.
- Od decyzji Koordynatora/ki Włączenia przysługuje prawo odwołania do Zarządu.
- Po rozstrzygnięciu każdej sprawy związanej z dyskryminacją, Koordynator/ka Włączenia sporządza notatkę służbową. Notatka ta jest przekazywana Zarządowi.
2. Działania antydyskryminacyjne
Przejawy dyskryminacji nie będą przez nas tolerowane w żadnej formie. W zależności od powagi i kontekstu sytuacji, możemy podjąć różne działania:
- Upomnienie przez Koordynatora/kę Włączenia. Upomnienie to jest przekazywane indywidualnie i ma na celu wyjaśnienie, dlaczego określone zachowanie jest niedopuszczalne.
- Upomnienie przez Koordynatora/kę Włączenia na forum grupy (online lub podczas spotkania). Ma ono na celu podkreślenie powagi sytuacji i zapewnia szansy na edukację dla całej grupy.
- Koordynator/ka Włączenia może przekazać informację o zachowaniu do opiekunów prawnych lub szkoły, jeżeli dyskryminujące zachowanie dotyczy osoby niepełnoletniej.
- Powtarzające się przypadki dyskryminacji albo zachowania rażące za pierwszym razem, mogą skutkować pozbawieniem członkostwa. Taką decyzję podejmuje Zarząd na wniosek Koordynatora/ki Włączenia.
- Jeżeli działania dyskryminacyjne wiążą się ze złamaniem prawa, Zarząd jest zobowiązany do zgłoszenia takiej sytuacji odpowiednim organom ścigania.
- Zarząd i Koordynator/ka Włączenia zapewniają wsparcie i opiekę osobom, które doświadczyły dyskryminacji.